کلینیک تخصصی دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین

سلامتی دهان ، زیبایی دندان

شیراز، چهارراه زرگری، به سمت چمران
ساختمان پزشکی ابن سینا، واحد۱۸
07136276287
09900439004
07136276289
شنبه – چهارشنبه : 9:00 الی 21:00
پنج شنبه : 9:00 الی 14:00 / جمعه : تعطیل

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت در چیست؟ بررسی قیمت ها و انواع آنها

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت در چیست؟

پیشنهاد ویژه

داشتن لبخندی زیبا یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر زیبایی هر فردی است. شکل و ظاهر دندان ها تاثیر به سزایی بر عزت نفس و اعتماد به نفس فرد دارد . انواع مشکلات دندانی که در ظاهر دندان ها تاثیر گذار است و باید برطرف شود عبارتند از:

  • فواصل باز بین دندان ها ( ناهمواری دندانی)
  • بد رنگی دندان ها ( زرد شدن دندان ها )
  • به هم ریختگی دندان ها

زیبایی ظاهر دندان ها تاثیر به سزایی بر زیبایی چهره فرد دارد. یکی از روش های موثر و پرطرفدار جهت برطرف نمودن مشکلات ظاهری دندان ها، استفاده از کامپوزیت و لمینت ( روکش های دندان ) می باشد. در ادامه ی این مقاله به بررسی موارد استفاده از کامپوزیت و لمینت دندان و تفاوت بین آن ها می‌پردازیم.

تفاوت لمینت دندان با کامپوزیت

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت

کامپوزیت و لمینت دندان چیست ؟

کامپوزیت و لمینت دندان در واقع پوشش هایی با رنگ طبیعی دندان هستند که روی سطح دندان چسبانده می شوند و به رفع مشکلات زیبایی مانند ناهمواری دندان ها، فاصله زیاد بین دندان ها، بد رنگی و لکه دار بودن دندان ها کمک می کند. به کمک کامپوزیت و لمینت می توان دندان های سفید و مرواریدی  داشت. با اینکه  هدف هر دو روش، کامپوزیت ( ونیر کامپوزیتی ) و لمینت ( لمینت سرامیکی ) یکسان است؛ اما این دو روش تفاوت هایی در جزئیات نیز دارند .

با بررسی تفاوت های لمینت دندان و کامپوزیت می‌خواهیم به جواب این سوال برسیم که لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت ؟!

تفاوت های لمینت دندان با کامپوزیت دندان چیست ؟

به طور کلی لمینت دندان و کامپوزیت از جهت های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند که عبارتند از :

جنس لمینت دندان با جنس کامپوزیت

مواد تشکیل دهنده ی لمینت ها عموما سرامیک و مواد تشکیل دهنده ی کامپوزیت ها ترکیب خاصی از شیشه و پلاستیک ( رزین )  می باشد. این تفاوت جنس مواد تشکیل دهنده، باعث می شود که مراحل درمان و دیگر ویژگی هریک نیز متفاوت باشد.

استحکام لمینت دندان با استحکام کامپوزیت

لمینت ها از جنس سرامیک بوده که در دمای هفتصد درجه در کوره ی مخصوص ساخته می شوند اما کامپوزیت ها بعد از قرار گرفتن در دهان ، به وسیله ی نور مادون بنفش سفت و محکم می شوند به همین دلیل کامپوزیت ها استحکام کمتری نسبت به لمینت ها دارند.

مطالب مرتبط  درمان پوسیدگی دندان کودکان

لمینت دندان به دلیل استحکامی که دارد در برابر لکه نیز بسیار مقاوم است، اما روکش های کامپوزیتی مستعد لکه هستند. افرادی که از کامپوزیت دندان استفاده می کنند باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشند تا از بروز لکه جلوگیری شود.

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت

طول عمر و ماندگاری لمینت دندان با کامپوزیت

لمینت ها از ماده ای بسیار مستحکم ساخته شده اند و به طور متوسط 10 تا 15 سال عمر می کنند. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، دوام آنها بیشترنیز خواهد شد. کامپوزیت ها استحکام کمتری دارند و تقریبا 5 تا 7 سال ماندگاری دارند.

زیبایی، ظاهر و تغییر رنگ  لمینت دندان نسبت به کامپوزیت

  • لمینت دندان در کوره ی مخصوص ساخته می شود به همین دلیل ظاهری درخشان تر و زیباتر دارد
  • درهر دو روش لمینت و کامپوزیت امکان تطابق رنگ با دندان طبیعی وجود دارد اما لمینت از جلوه ی طبیعی تری برخورد دار است .
  • در گذاشتن لمینت دندان از موادی با ضخامت کم استفاده می شود به همین دلیل ظرافت و زیبایی بیشتری نسبت به کامپوزیت دارند.
  • لمینت رنگ سفید شفافی نزدیک به رنگ مینای دندان دارد.
  • لمینت ها به دلیل استحکام زیاد و لعابی بودن در برابر جذب رنگ و خرد شدن بسیار مقاوم هستند.
  • کامپوزیت ها بسیار رنگ پذیر هستند و در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و نداشتن رژیم غذایی مناسب، امکان ایجاد لکه وجود دارد.
  • لمینت در افرادی که دندان های آنها به دلایل مختلف مانند ساییدگی، کوتاه بلند شده اند یا ناهمواری دارند و لبه های آنها ناصاف، کج و دندانه دار است، مناسب است.

مراحل نصب و ترمیم لمینت دندان و کامپوزیت

جایگذاری کامپوزیت نیازی به قالب گیری ندارد و توسط دندانپزشک انجام می شود. در این روش کامپوزیت با چسب های مخصوصی روی سطح دندان قرار می گیرد و دندانپزشک جهت سفت شدن و چسبیدن کامپوزیت به مینای دندان از لیزر استفاده می کند. جایگذاری مواد کامپوزیت روی دندان حدود 5 ساعت برای هر فک طول می کشد به همین دلیل این روش در یک جلسه تمام می شود.

مطالب مرتبط  مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

جایگذاری لمینت دندان نیازمند قالب گیری توسط لابراتور دندانساز می باشد. در این روش ابتدا نیم میلی متر از مینای دندان تراشیده می شود سپس مواد روی دندان قرار می گیرند. انجام مراحل جایگذاری لمینت دو هفته تا یک ماه طول می کشد. چون در روش جایگذاری لمینت، قسمتی از دندان تراشیده می شود، امکان ترمیم و جابه جایی مواد وجود ندارد و این روش برگشت ناپذیر است، اما در روش کامپوزیت امکان ترمیم وجود دارد.

نصب لمینت و کامپوزیت

کاربرد لمینت دندان و کامپوزیت

در زمان انتخاب روش زیباسازی و اصلاح لبخند، باید به تفاوت های کامپوزیت و لمینت دندان از نظر کاربرد نیز توجه شود. برای انتخاب روش مناسب باید بررسی کرد که با چه اهداف و کاربردی اقدام به انجام اقدامات ترمیمی و زیبایی لبخند کرده ایم. جهت انتخاب بین دو روش کامپوزیت و لمینت باید شرایط بیمار، سن بیمار و شرایط فک و دندان ها در نظر گرفته شود.

تاثیر سن در انتخاب لمینت دندان یا کامپوزیت

تا قبل از 18 سالگی فک و دندان ها به صورت کامل رشد نکرده اند و از طرفی چون جایگذاری لمینت سرامیکی با ایجاد تراش هایی بر روی مینای دندان همراه است، بنابراین روش لمینت تا 18 سالگی توصیه نمی شود.

تفاوت هزینه و قیمت لمینت دندان با کامپوزیت

یکی دیگر از تفاوت های بین لمینت و کامپوزیت قیمت آنهاست. دلایلی که باعث تفاوت قیمت این دو روش با یکدیگر می شود عبارتند از :

نحوه ی جایگذاری مواد روی دندان ها

جهت جایگذاری کامپوزیت، دندانپزشک مینای دندان را نمی تراشد و مواد را با استفاده از چسب مخصوص بر روی دندان قرار می دهد و جهت سفت کردن و چسباندن مواد بر روی دندان از لیزر استفاده می کند.

جهت کارگذاری لمینت دندان، مینای دندان تراشیده می شود و پس از قالب گیری توسط دندانپزشک، لمینت سرامیکی در لابراتور ساخته می شود. با توجه به مراحل جایگذاری، روش لمینت نسبت به کامپوزیت هزینه بیشتری دارد.

مطالب مرتبط  بهترین دکتر ارتودنسی دندان در شیراز

جنس روکش

لمینت از جنس ماده ای سرامیکی ( پرسلین ) می باشد که از دندان ها در برابر ساییدگی، ضربه و تغییر رنگ محافظت می کند. استحکام لمینت بسیار زیاد است و نیازی به رعایت کردن رژیم غذایی خاصی ندارد.

کامپوزیت از جنس ماده ای به نام رزین می باشد که ترکیبی از مواد پلاستیکی و شیشه ای می باشد. رزین به اندازه سرامیک مقاوم و محکم نیست. با توجه به جنس مواد روکش، روش لمینت نسبت به کامپوزیت هزینه بیشتری دارد.

نمونه کار لمینت کلینیک نگین
سخن آخر

لمینت بهتر است یا کامپوزیت ؟

هر دو روش لمینت دندان و کامپوزیت برای رفع مشکلات ظاهری دندان ها، روشی مناسب هستند. لمینت و کامپوزیت تفاوت هایی با یکدیگر دارند که می‌تواند در تصمیم گیری شما تاثیر گذار باشد. انتخاب روش درمان بستگی به سلیقه ی شما، انتظار شما از درمان و نظر دندانپزشکتان دارد.این که کدام روش مناسب است به عوامل متعددی بستگی دارد برای مثال :

اگر شما به دنبال اصلاحات کوچک بر روی دندان ها و تغییر فرم تعداد کمی از دندان هایتان هستید، کامپوزیت روش مناسبی است . اما اگر شما به دنبال اصلاح شکل، اندازه و رنگ و فاصله بین دندان های خود هستید، لمینت گزینه ی مناسبی است .

هنگامیکه درمان لمینت دندان به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای انجام شود نتیجه ایده آل حاصل می‌گردد و فرد می‌تواند سالها از نتیجه مثبت این خدمات بهره ببرد. بسته به نوع نیاز فرد و توصیه دندانپزشک در استفاده از لمینت سرامیکی و یا کامپوزیت می‌توان گفت انواع لمینت دندان یکی از بهترین درمانهای زیبایی و درمانی در حوزه دندانپزشکی محسوب می‌شود. هنگام نیاز به خدمات زیبایی و درمانی دندانپزشکی، مهمترین مسئله این است که این خدمات به صورت تخصصی و با دقت و ظرافت فراوان توسط متخصص لمینت دندان انجام گردد. کلینیک دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین در شیراز با همکاری تیمی حرفه ای از دندانپزشکان متخصص آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

برای اطلاع از تخفیفات ویژه کلینیک نگین و مشاوره رایگان، شماره تماس خود را وارد کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کریم قربانی
کریم قربانی
11 ماه قبل

سلام. من چهارتا از دندون های جلوم عصب کشی و پر هست میتونم بجای روکش فیسینگ کنم ؟

جوادی
جوادی
3 ماه قبل

درود بر شما. اگر به لمینت دندان آسیبی وارد شود، قابل ترمیم هست؟

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x