انواع تزریقات درمانی و زیبایی در سر و صورت به کمک بوتاکس

استفاده از سم بوتولونیوم توکسین، امروزه در اعمال زیبایی و درمانی کاربرد بسیاری دارد. درمواردی مانند افزایش ترشح بزاق، انقباضات زیاد عضلات (که باعث چروک های صورتی می شود)، لبخند لثه ای و مشکلات فکی می توان از بوتاکس استفاده کرد. فیلرها یا هیالورونیک اسیدها، جهت حجم دهی صورت استفاده می شود. با افزایش سن، بافت های بدن و صورت دچار آتروفی، کوچک و پیر شدن می شود. تزریق هیالورونیک اسید می تواند حجم کاهش یافته را برگرداند و جوانی و زیبایی را به شما هدیه دهد.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس در واقع نوعی سم است (سم بوتولینوم) که باعث فلج شدن عضله ها می شود به همین دلیل در حیطه زیبایی و حیطه درمانی از این ماده استفاده می شود. این ماده عملکرد عضلانی ماهیچه ها را مختل می سازد و در نتیجه با فلج کردن عضلات به طور مثال باعث از بین رفتن چین و چروک صورت می شود.

همانطور که در بالا اشاره شد کاربرد بوتاکس در دو حیطه زیبایی و درمان است .

استفاده از بوتاکس در حیطه زیبایی

برای از بین بردن خط اخم، چروک های دور چشم و چروک های پیشانی از بوتاکس استفاده می شود. البته باید بدانیم استفاده از بوتاکس برای ناحیه دور لب و مناطق دیگر صورت هم مجاز است. اما اکثر پزشکان از آن استفاده نمی کنند و یا ترجیح می دهند که از درمان های ترکیبی بوتاکس و ژل برای بعضی از نواحی صورت استفاده کنند. زیرا تزریق بوتاکس در بعضی نواحی صورت، بسیار حساس است و باید به صورت تخصصی انجام شود در غیر این صورت باعث ایجاد عوارض شدیدی خواهد شد.

استفاده از بوتاکس در حیطه درمانی

از جمله کاربردهای درمانی بوتاکس در حیطه درمانی : رفع سردردهای شدید میگرنی، درمان افتادگی پلک، درمان بعضی از انقباضات عضلانی و مشکلات عصبی و درمان تعریق زیاد دست و پا را می‌توان نام برد.

زاویه سازی ، بوتاکس

استفاده از بوتاکس در حیطه دندانپزشکی

در حیطه دندانپزشکی نیز از بوتاکس برای درمان بعضی از مشکلات استفاده می شود. مانند کاهش درد فک و کاهش تحرک دهان، همچنین درمان دندان قروچه که باعث می شود فشار زیادی به استخوان فک و دندان ها بیاید و باعث گوش درد، سردرد و ساییدگی دندان شود. با تزریق بوتاکس می‌توان این عضله ها را نرم نمود تا این عضله ها تحت فشار نباشند و درد کم شود یا ازبین برود.

کاربرد دیگر بوتاکس در رابطه با زاویه دار کردن فک می باشد که با تزریق این ماده در عضلات ماستر فک، می توان حجم آن را کاهش داد و اندازه فک را کوچک تر نمود. گاهی اوقات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) دچار مشکلاتی به دلیل ضربه به فک و یا عضلات سرو گردن می شود که در این مواقع فرد دچار علائم و درد و ناراحتی هایی در ناحیه سر، فک، گوش و حتی صورت شود.

همچنین استرس و اضطراب، آرتریت مفصل، ساییدگی و فشرده شدن دندان ها باعث می شود  این مفصل تحت فشار قرار بگیرد و در نتیجه دچار انقباض و درد شود. مفصل های فکی گیجگاهی به حرکت های مورد نیاز برای صحبت کردن، غذا خوردن و حالت چهره کمک می کنند. با تزریق بوتاکس در این ناحیه عملکرد عضلانی ماهیچه های این ناحیه مختل می شود در نتیجه آن، انقباض از بین می رود و درد کاهش می یابد.

اگر در ناحیه فک و صورت دچار این مشکلات شده اید یا کاربرد زیبایی صورت با بوتاکس مد نظر شماست، می توانید با مراجعه به متخصص دندانپزشکی این خدمات را دریافت کنید. دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی نگین، با ارائه این خدمات در شهر شیراز، در خدمت شما عزیزان می باشند.

مفصل فک گیجگاهی