کلینیک تخصصی دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین

سلامتی دهان ، زیبایی دندان

شیراز، چهارراه زرگری، به سمت چمران
ساختمان پزشکی ابن سینا، واحد۱۸
07136276287
09900439004
07136276289
شنبه – چهارشنبه : 9:00 الی 21:00
پنج شنبه : 9:00 الی 14:00 / جمعه : تعطیل

روکش دندان چیست؟ بهترین نوع روکش دندان

روکش دندان چیست؟ بهترین نوع روکش دندان

پیشنهاد ویژه

پس از آنکه دندانی دچار پوسیدگی می شود ، می‌توان آن را پر و ترمیم نمود. زمانی که قسمت زیادی از دندان آسیب ببیند به گونه ای که قسمتی از آن، از بین رفته باشد بهترین راهکار روکش دندان است. روکش دندان باعث زیباتر شدن ظاهر دندان ها و افزایش استحکام و عملکرد دندان ها می شود.

ویدیو انجام روکش دندان در کلینیک دندانپزشکی نگین

روکش دندان چیست؟

روکش دندانی در واقعی نوعی پروتز دندانی به شکل تاج یا کلاهک سفید رنگ است که ظاهری کاملا مشابه دندان های اصلی فرد است. طراحی و ساختار روکش های دندان به گونه ای است که عملکرد و ظاهرش کاملا مشابه تاج دندان های طبیعی فرد است. روکش دندان علاوه بر افزایش استحکام دندان ها و ترمیم دندان های آسیب دیده، کاربرد زیبایی هم دارد.

روکش دندان

موارد استفاده از روکش دندان

همانطور که گفته شد اگر قسمت زیادی از دندان آسیب دیده باشد، می توان روکش متناسب با باقی مانده دندان ساخت که بر روی دندان اصلی چسبانده شود و باعث افزایش استحکام و زیبایی دندان ها شود. روکش دندان آخرین راه حل جهت نگهداری دندان هاست. موقعیت هایی که می توان از روکش دندان جهت ترمیم و نگهداری و حتی زیبایی دندان ها استفاده کرد، عبارتنداز:

  • شکستگی، ترک خوردگی یا فرسودگی وسیع دندان
  • محافظت از دندان های نازک و ضعیف و شکننده
  • محافظت از ایمپلنت های دندانی : روکش کردن ایمپلنت های دندانی در واقع جزئی از درمان ایمپلنت می باشد که پس از چند ماه از جراحی باید بر روی فیکسچر ایمپلنت قرار گیرد.
  • محافظت از بریچ دندان : زمانی که فرد یک یا چند دندان خود را از دست داده و به هر دلیلی قادر به ایمپلنت دندانی نباشد و دندان های دو طرف ناحیه ی بی دندانی نیز در حال تخریب باشند( پر کردن دندان های قدیمی و یا وجود پوسیدگی)  می توان از بریج دندانی استفاده نمود . بریج ها ی دندانی در واقع از تعدادی روکش تشکیل شده اند که به یکدیگر چسبیده اند و با اتصال دندان های دو طرف ناحیه بی دندانی، فضای خالی بی دندان را نیز پر می کنند.
  • پوشاندن دندان هایی که با وسعت زیادی پر شده اند
  • پوشاندن دندان های بد رنگ و بد شکل
مطالب مرتبط  6 تفاوت اصلی لمینت دندان با کامپوزیت
انجام روکش دندان در کلینیک دندانپزشکی نگین

مراحل انجام روکش دندان

تعداد جلساتی که جهت آماده سازی و تحویل و نصب روکش دندان نیاز است، به نوع روکش بستگی دارد. به طور کلی مراحل انجام روکش دندان عبارتند از:

مرحله اول : درمان دندان ها

قبل از اقدام به روکش دندان ابتدا دندانپزشک  معاینات لازم را انجام داده و از اشعه ی ایکس جهت بررسی ریشه دندان و استخوان فک اطراف آن استفاده می کند تا در صورت وجود پوسیدگی و یا عفونت، ابتدا اقدام به درمان ریشه دندان و یا ترمیم آن نماید.

مرحله دوم : آماده سازی اولیه دندان

این مرحله جهت نصب انواع روکش ها مشترک است و پس از انجام درمان های اولیه انجام می شود. در این مرحله سطح جونده و دور تا دور دندان تراشیده می شود تا جهت نصب روکش شکل داده شود. میزان تراش دندان با توجه به نوع روکش متفاوت خواهد بود.

مرحله ی سوم : قالب گیری دندان

پس از تراشیدن دندان و آماده شدن آن توسط بهترین متخصص روکش دندان شیراز، از دندان های هر دو فک بالا و پایین با مواد مخصوص قالب گیری جهت ارسال به لابراتور انجام می گیرد. این قالب در واقع تعیین کننده مدل روکش دندان است که در عرض دو هفته ساخته می شود. در این فاصله ی زمانی برای محافظت از دندان، از روکش موقت یا پانسمان استفاده می کنند.

مرحله چهارم: آماده شدن روکش و تست آن

پس از آماده شدن، روکش باید از نظر اندازه، ضخامت، فرم، رنگ ، اندازه بودن و نواحی تماس با دندان های مجاور و مقابل، بررسی و چک شود. در صورت وجود مشکل، روکش تغییر داده می شود و مجدد جهت گلیز نهایی به لابراتور فرستاده می شود.

مرحله پنجم : نصب روکش دندان

در مرحله آخر روکش با سمان ( چسب) موقت یا دائمی بر روی دندان چسبانده می شود.

مراحل انجام روکش دندان

معرفی انواع روکش دندان

روکش های دندان بر اساس جنس آنها به سه نوع تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

مطالب مرتبط  کاشت ایمپلنت دندان تحت بیهوشی در شیراز

روکش های تمام فلزی

برای ساخت روکش از فلزات مختلفی نظیر نقره، طلا، پالادیوم و نیکل استفاده می شود. رنگ این روکش ها با توجه به جنس فلز به کار رفته ممکن است سفید، زرد و نقره ای باشد. از روکش های تمام فلزی می‌توان در دندان های عقبی استفاده نمود؛ زیرا این روکش ها استحکام زیادی دارند و جهت دندان های عقب که بیشتر در معرض سایش و فشار هستند، مناسب تر است.

روکش های تمام سرامیکی

روکش دندان

روکش های تماما سرامیکی زیباتر و طبیعی تر از روکش های تماما فلزی هستند اما استحکام و قدرت کمتری دارند. روکش های تماما سرامیکی کاملا مانند دندان های طبیعی هستند. روکش های زیرکونیا از نمونه روکش های تمام سرامیکی هستند.

از روکش های تمام سرامیکی برای روکش کردن دندان های جلویی استفاده می شود ؛ زیرا :

  • رنگ این روکش ها بسیار شبیه دندان های مجاور بوده و باعث ظاهر طبیعی دندان های جلویی می شود که در هنگام صحبت کردن و خندیدن با دندان های مجاور همخوانی داشته باشد  .
  • دندان های جلویی کمتر از بقیه دندان ها تحت فشار و سایش قرار دارند بنابراین روکش های تماما سرامیکی برای این دندان ها مناسب هستند.

روکش های فلزی – سرامیکی

این روکش ها از فلز و سرامیک می باشد و ترکیب آن به گونه ای است که هسته روکش از فلز است و با لایه ای از سرامیک پوشانده شده است و به همین دلیل به این روکش ها، روکش های سرامیکی جوش خورده به فلز ( PFM) گفته می شود. این روکش ها به دلیل وجود فلز در ترکیب خود، استقامت بیشتری نسبت به روکش های تماما سرامیکی دارند و به دلیل وجود سرامیک در ترکیب خود، ظاهر زیباتری نسبت به روکش های تماما فلزی دارند. این روکش ها نسبت به روکش های تماما فلزی استحکام و مقاومت کمتری دارند و همچنین این روکش ها نسبت به روکش های تماما سرامیکی شفافیت و هماهنگی کمتری دارند و کاملا شبیه دندان های طبیعی نمی باشند.

طول عمر و ماندگاری روکش دندان چقدر است؟

طول عمر و ماندگاری روکش های دندانی بسته به برخی شرایط در افراد مختلف متفاوت است. برخی عوامل که بیشترین تاثیر را بر ماندگاری و طول عمر روکش های دندانی دارند عبارتند از:

  • نوع و جنس مواد به کار رفته در تولید روکش
  • نحوه ی مراقبت بیمار از روکش : رعایت بهداشت دهان و دندان پس از نصب روکش دندان مانند مسواک زدن منظم  و استفاده از نخ دندان
  • عدم مصرف مواد قندی و استعمال دخانیات
  • نحوه ی آماده سازی دندان : اگر تراش دندانی جهت نصب روکش به خوبی انجام شده باشد، یک روکش خوب و دقیق  با حداکثر تطابق در لابراتور آماده می شود که خود باعث افزایش طول عمر روکش می شود.
مطالب مرتبط  بهترین افراد برای انجام لمینت دندان

به طور کلی طول عمر روکش های دندانی بین 5 تا 15 سال متغییر است.

مراقبت های پس از نصب روکش دندان

مراقبت از روکش دندان

روکش های دندانی هیچگونه مراقبت خاصی ندارند، اما دندان اصلی که روکش دندان به آن چسبانده شده است نیاز به مراقبت جهت پیشگیری از پوسیدگی و بیماری های لثه دارد. مراقبت های پس از نصب روکش دندان که ملزم به رعایت آنها می باشید عبارتند از:

  • در روزهای اول پس از روکش کردن، از خوردن غذاهای سفت اجتناب کنید و پیشنهاد می شود که بیشتر غذاهای نرم بخورید.
  • بعد از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید .اگر به یخ و مواد سرد حساسیت دارید حتما از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید.
  • بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کید.
  • جهت شستشوی دهان می توانید از دهانشویه استفاده کنید.

معرفی بهترین کلینیک دندانپزشکی برای روکش دندان در شیراز

کلینیک دندانپزشکی نگین در شیراز یکی از مجهز ترین کلینیک های دندانپزشکی در ایران می باشد که کلیه خدمات عمومی و تخصصی دندانپزشکی و دهان پزشکی را با بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات و بالاترین استاندارد های دنیا در اختیار مراجعین قرار می دهد. شما عزیزان می‌توانید برای انجام خدمات دندانپزشکی با کیفیت بالا و قیمت مناسب، جهت تعیین نوبت با شماره 09900439004 تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

برای اطلاع از تخفیفات ویژه کلینیک نگین و مشاوره رایگان، شماره تماس خود را وارد کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x