غربالگری سریع زگیل ( HPV ) دهانی در شیراز

غربالگری سریع زگیل (HPV) دهانی بیشتر از ۱۲۰ گونه دارد که حدود ۲۵ نوع آن درضایعات دهانی شناخته شده است. این ویروس می تواند باعث تکثیر سلول های اپی تلیال دهان شود. اسکواموس پاپیلوما نوع خوش خیم تکثیر ویروس است که به صورت توده کوچک پایه دار به رنگ سفید یا صورتی با سطح چین خورده در مخاط کام و نواحی حلقی دیده می شود. دراین ضایعه نوع ۶ و۱۱ بیشتر دخیل هستند.

زگیل معمولی یا ورکو ولگاریس که اغلب روی پوست انگشتان دیده می شود در ارتباط بانوع ۲ و۵۷ بیشتراست. درصورتی که زگیل انگشتی با دهان تماس پیدا کند، نواحی قدامی دهان را بیشتر مبتلا می کند‌. نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس hpv خطرسرطانزایی بالاتری نسبت به نوع های دیگردارد و در سرطان های اوروفارنکس و لوزه ها بیشتر دیده می شود. درمان این ضایعات جراحی کرایو(فریز کردن) یا لیزر است. ویروس گارداسیل علیه نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸موثر می باشد و پیشنهاد می شود واکسن درسنین نوجوانی تا حدود ۴۰ سالگی برای خانم ها و آقایان انجام شود. نوع ایرانی واکسن با نام پاپیلوگارد نیز موجود است که فقط علیه دو سویه خطرناک ۱۶ و ۱۸موثر است. در مرکز تخصصی نگین، پایش و غربالگری ضایعات دهانی زگیل با تستی آسان و سریع انجام می شود.

علل ابتلا به زگیل دهانی چیست؟

• رابطه جنسی
  • ارتباط یا سکس دهانی
  • داشتن شریک جنسی متعدد
  • کشیدن سیگار
  • مصرف الکل
  • انتقال از طریق مادرباردار به نوزاد
  • سن

توضیحات کامل در مورد ویروس زگیل دهانی ( HPV ) - دکتر نگین اثنی عشری

زگیل دهانی چیست ؟

زگیل دهانی بیماری شایع مقاربتی است که  بوسیله ویروس HPV  منتقل میشود. حدود 120 گونه ویروس HPV  شناخته شده که حدود 25 گونه  از آن در نواحی دهان و گلو دیده می‌شود . ارتباط مستقیم جنسی، سکس دهانی و بوسه های عمیق و طولانی می تواند باعث انتقال این ویروس شوند. بعضی از گونه های این ویروس مانندHPV16 , HPV18  میتوانند باعث سرطان دهانی شوند. البته گونه های HPV6,HPV11 شایع ترین گونه ها هستند.

غربالگری-سریع-زگیل-HPV-دهانی

علائم زگیل دهانی چیست؟

زگیل دهانی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل :

• گوش درد های مکرر
  • مشکل در بلع غذا
  • گلو درد
  • گرفتگی و تغییرصدا
  • کاهش وزن بی دلیل
  • بزرگ شدن گره های لنفاوی
  • ایجاد توده در دهان و گردن و لب
  • سرفه های مکرر یا خونی
علائم زگیل دهانی چه چیزهایی می باشد

راه های پیشگیری زگیل دهانی :

• داشتن ارتباط جنسی سالم
  • نداشتن شریک جنسی  متعدد
  • بررسی و معاینه دهانی منظم

راههای درمان زگیل دهانی چیست ؟

• کرایو تراپی (فریز کردن)
  • جراحی حذف زگیل
  • درمان موضعی گاهی می‌تواند موثر باشد ولی در صورت وسیع بودن ناحیه از درمان‌هایی نظیر الکتروکوتریا یا لیزر استفاده می شود.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به زگیل دهانی هستند:

زگیل دهانی یک بیماری ویروسی است که می‌تواند در همه سنین از شخصی به شخص دیگر منتقل شود، مواردی شامل استفاده کردن از حوله آلوده، تماس پوستی یا بدنی از راه‌های انتقال این بیماری است. کودکان نیز در مدرسه بیشتر در معرض این بیماری هستند چرا که از وسایل یکدیگر استفاده می‌کنند و بهداشت عمومی را به خوبی رعایت نمی کنند. خانمها در ارتباطات جنسی خود ممکن است دچار این بیماری شوند. درصد ابتلای مردان نسبت به زنان بیشتر است وعلت ابتلا نیز همان ارتباطات جنسی با فرد آلوده به ویروس است.

درمان زگیل دهانی

غربالگری زگیل دهانی:

بهترین روش غربالگری زگیل دهانی در واقع همان معاینه بیمار در فواصل منظم، توسط متخصص دهان پزشکی است. البته که بهترین راه پیشگیری نیز تغییر در شیوه زندگی است. تست پاپ اسمیر برای بانوان توصیه می شود زیرا تست HPV بخشی از غربالگری دهانه رحم است.

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV چه واکسنی باید بزنیم؟

واکسن HPV  (واکسن گارداسیل) که معمولاً برای افراد 9 تا 14 سال در طی دو مرحله با فاصله 6 تا 12 ماه تزریق می شود. برای افراد بالای 15 سال در طی سه مرحله با فاصله شش ماه تزریق انجام می شود. دریافت کامل دوزها برای پیشگیری از سرطان الزامی است. در حال حاضر واکسن گارداسیل Gardasil 9 برای افراد بین 27 تا 45 سال در دسترس است.

نمونه برداری زگیل دهانی PCR-HPV دکتر نگین اثنی عشری

تفاوت آفت و زگیل دهانی در چیست؟

تفاوت آفت و زگیل دهانی: آفت دهانی نوعی زخم‌ دهانی و غیر سرطانی است که در دهان ایجاد می‌شود. آفت های دهانی به رنگ سفید با حاشیه قرمز هستند و معمولا دردناک هستند.دلیل به وجود آمدن این آفت ها در دهان به طور دقیق هنوز مشخص نیست اما عواملی مانند استرس ، حساسیت ، زخم و یا کمبود بعضی ویتامین ها برآن تاثیر گذار هستند. این آفت ها مسری نیستند و بعد از یک تا سه هفته  بهبود پیدا می کنند. اما زگیل های دهانی براثر ویروس HPV بوجود می آیند .این زگیل ها از طریق رابطه های  جنسی دهانی و از طریق بوسیدن های عمیق و طولانی انتقال می یابند.

آفت دهانی

متخصص دهان پزشکی در شیراز :

برای درمان زگیل دهانی باید به متخصص دهان پزشکی در شیراز مراجعه کرد. یکی از فاکتورهای مهم، انتخاب دندانپزشک باتجربه با تخصص دهان پزشکی است. یک متخصص حرفه ای با تشخیص درست و به موقع، بیماری شما را درمان خواهد کرد و از حاد شدن بعضی از عوارض خطرناک  ویروس HPV  جلوگیری خواهد نمود. کلینیک دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین با همکاری تیمی از دندانپزشکان متخصص و مجرب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه دهان پزشکی و دندان پزشکی در شهر شیراز می‌باشد. دکتر نگین اثنی عشری یکی از بهترین متخصص های دهان پزشکی در شیراز می‌باشد که می‌توانید برای استفاده از خدمات مربوط به دهان پزشکی توسط ایشان، به کلینیک دهان پزشکی نگین مراجعه کنید.

5 1 رای
مهیا ایزدی
1 سال قبل

وقتتون بخیر، تست زگیل دهانی چطور انجام میشه؟

امین حیدرزاده

سلام به شما. زگیل دهانی چه شکلیه؟