کلینیک تخصصی دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین

سلامتی دهان ، زیبایی دندان

شیراز، چهارراه زرگری، به سمت چمران
ساختمان پزشکی ابن سینا، واحد۱۸
07136276287
09900439004
07136276289
شنبه – چهارشنبه : 9:00 الی 21:00
پنج شنبه : 9:00 الی 14:00 / جمعه : تعطیل

همه چیز در مورد کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست

پیشنهاد ویژه

همه آن چیزی که درباره کامپوزیت دندان باید بدانید!

دندان‌های زیبا و سالم نقش بسزایی در زیبایی چهره افراد دارد و موجب‌ می‌شود جذابیت چهره دوچندان شود. به همین دلیل خیلی از افراد جهت یک دست شدن فرم و رنگ دندان‌های خود از کامپوزیت دندان استفاده‌ می‌کنند. این روش یکی از بهترین روش‌های رفع عیوب ظاهری دندان است و به خوبی دندان‌های پوسیده، شکسته، ترک خورده و یا سیاه را ترمیم‌ می‌کند و پوشش‌ می‌دهد. اگر‌ می‌خواهید در مورد کامپوزیت دندان و مزایا و معایب این روش درمانی اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت نوعی ماده مصنوعی است که متشکل از چندین ماده مختلف بوده و هر یک دارای ویژگی‌های خاصی هستند. از این رو کامپوزیت ویژگی‌های تمام اجزا خود را یکجا دارد. در واقع کامپوزیت‌ها موادی خمیری شکل هستند که دندانپزشکان از آن برای ترمیم دندان‌ های شکسته، پوسیده، سیاه شده و یا ترک خورده استفاده‌ می‌کنند. در ساده‌ترین حالت ممکن از این روش برای پر کردن دندان‌های پوسیده استفاده‌ می‌کنند و در حالت تخصصی‌تر برای رفع عیوب ظاهری دندان‌ها کاربرد دارد.

کامپوزیت دندان چیست؟

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارد که هر یک دارای ویژگی‌ها و موارد مصرف خاصی هستند. از جمله انواع این کامپوزیت‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

·         ماکروفیل یا دانه درشت

کامپوزیت ماکروفیل از ماندگارترین و با دوام‌ترین کامپوزیت‌های دندانی است. این نوع کامپوزیت از ذرات 10 الی 15 میکرومتری تشکیل شده است. دانه درشت بودن ذرات این کامپوزیت‌ها موجب شده که فرد بتواند سالیان زیادی از آن‌ها استفاده کند. اما یکی از نقاط ضعف آن ترمیم خیلی سخت کامپوزیت است.

مطالب مرتبط  مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

·         میکروفیل یا ریز دانه

این نوع کامپوزیت‌ها در مقایسه با ماکروفیل‌ها دارای ذرات کوچکتری هستند. ازاین‌رو موجب‌ می‌شود که دندان‌ها ظاهری طبیعی، صاف و یکدست داشته باشند. اما دارای دوام و استحکام کمتری هستند. مهم‌ترین مزیت این روش ترمیم بسیار ساده آن در مقایسه با کامپوزیت‌های ماکروفیل است.

·         کامپوزیت هیبریدی

این نوع کامپوزیت دارای ذرات مختلفی از 10 الی 40 میکرومتر است به همین دلیل کاربرد گسترده‌تری در دندانپزشکی دارد. این کامپوزیت‌ها دارای مقاومت بالایی در مقابل ساییدگی و ضربه هستند. اما ممکن است پس از مدتی زرد شوند و به تعمیر نیاز پیدا کنند.

·         نانوکامپوزیت

نانوکامپوزیت‌ها از کاربردی ترین کامپوزیت‌ها هستند که اندازه ذرات آن‌ها حدود 20 نانومتر است. با توجه به اینکه مقاومت بالایی در برابر ساییدگی دارند به خوبی‌ می‌توان از آن برای درمان مشکلات دندان‌های عقب استفاده کرد. این کامپوزیت‌ها دارای قابلیت پوشش بسیار خوبی هستند و‌ می‌توانند به خوبی مشکلات کامپوزیت‌های هیبریدی را برطرف نمایند.

کاربرد کامپوزیت دندان چیست؟

ترمیم-کامپوزیت-یک-سطحی

کامپوزیت جهت تغییر فرم یا رنگ دندان‌ها مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. دندان‌هایی که دارای بی‌نظمی‌های کمی هستند به خوبی با کامپوزیت درمان‌ می‌شوند. از این ‌روش جهت اصلاح فاصله بین دندان‌ها یا دیاستم نیز استفاده‌ می‌کنند. اما نمی‌توان بی‎نظمی‌های بیش از حد و یا فاصله‌های خیلی زیاد را با این روش درمان نمود. کامپوزیت همچنین برای روشن‌تر کردن رنگ دندان‌ها نیز مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. از این رو افرادی که دارای دندان‌های زردی هستند و یا اینکه مصرف سیگار و قهوه موجب تیره شدن دندان‌هایشان شده است‌ می‌توانند از کامپوزیت دندان استفاده کنند.

مطالب مرتبط  آیا دندان من به عصب کشی نیاز دارد؟

مزایا کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان مزایای بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • به آمادگی خاصی نیاز ندارد.
  • ساختار دندان تا حد امکان محفوظ‌ می‌ماند.
  • قیمت مقرون به صرفه ای دارد.
  • در یک جلسه درمانی انجام‌ می‌شود.
  • می تواند جایگزین مناسبی برای روکش دندان باشد.
  • استحکام ساختار دندان را افزایش‌ می‌دهد.
  • به دلیل همرنگ بودن رنگ اکثر کامپوزیت‌های دندان ظاهری طبیعی به دندان‌ها‌ می‌بخشد.
انواع کامپوزیت دندان

معایب کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان در کنار تمامی مزایایی که دارد دارای معایبی است که از جمله آن‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ممکن است روی آن‌ها لکه ایجاد شود. مخصوصا اگر فرد بهداشت دندانی ضعیفی داشته باشد و یا اینکه در رژیم غذایی خود از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رنگی استفاده نماید.
  • در مقایسه با سایر روش‌های زیباسازی دندان مثل لمینت دندان از طول عمر کمتری برخوردار است.
  • با توجه به اینکه اجرای کامپوزیت روی دندان‌ها بدون نیاز به تراش انجام‌ می‌شود احتمال اینکه نتیجه غیرعادی به نظر برسد وجود دارد.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

کامپوزیت-ونیر-۴ساله
کامپوزیت-دندان

کامپوزیت‌های دندان دارای دوام و ماندگاری بالایی هستند و در حالت معمولی بین 4 الی 5 سال ماندگاری دارند. اما همه چیز به میزان مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان توسط فرد بستگی دارد. به طوری که اگر فرد اصول تغذیه ای و موارد بهداشتی را به خوبی رعایت نماید کامپوزیت‌ها حتی‌ می‌توانند تا بیش از 10 سال نیز عمر کنند. مصرف چای و قهوه فراوان، خوراکی‌های سفت، عدم استفاده از نخ دندان موجب‌ می‌شود که عمر کامپوزیت‌ها کاهش یابد. اما مهم‌ترین مزیت کامپوزیت‌ها قابل پالیش بودن آن‌ها است که‌ می‌توان با انجام آن رنگ اولیه کامپوزیت‌ها را تا حد زیادی باز گرداند. همچنین نوع و مواد مصرفی کامپوزیت نیز میزان طول عمر کامپوزیت را تحت تاثیر قرار‌ می‌دهد.

مطالب مرتبط  بهترین دکتر عصب کشی دندان در شیراز

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه کامپوزیت دندان

یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد کامپوزیت‌های دندان قیمت آن‌ها است. کامپوزیت‌ها دارای قیمت‌های متفاوتی هستند و گران بودنشان تضمین کننده کیفیتشان نیست. اما قطعا کامپوزیت‌های ارزان قیمت بی‌کیفیت خواهند بود . عوامل مختلفی در تعیین قیمت کامپوزیت دندان موثر است که از جمله آن‌ها‌ می‌توان به نوع و جنس کامپوزیت، انجام کامپوزیت توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص، کلینیک دندانپزشکی و موقعیت آن اشاره نمود.

کدام کلینیک را برای انجام کامپوزیت دندان انتخاب کنیم؟

کامپوزیت دندان با توجه به اینکه یک روش زیبایی دندان محسوب‌ می‌شود، برای دریافت بهترین نتایج حتما باید توسط بهترین متخصص کامپوزیت دندان در شیراز انجام شود. از این رو باید حتما مراکز دندانپزشکی معتبر و معروف را برای انجام کامپوزیت دندان‌های خود استفاده کنید. یکی از بهترین مجموعه‌هایی که‌ می‌توانید برای دریافت این خدمات به آن مراجعه کنید کلینیک دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین است. کلینیک دندانپزشکی نگین به عنوان یکی از بهترین کلینیک دندانپزشکی در شیراز، با بهره‌گیری از جدیدترین تجهیزات روز دنیا و همکاری با دندانپزشکان متخصص خدمات متنوعی را در این حوزه ارائه‌ می‌دهد و با انتخاب آن‌ می‌توانید بهترین نتایج ممکن را دریافت کنید.

5/5 - (7 امتیاز)

برای اطلاع از تخفیفات ویژه کلینیک نگین و مشاوره رایگان، شماره تماس خود را وارد کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x