کلینیک تخصصی دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین

سلامتی دهان ، زیبایی دندان

شیراز، چهارراه زرگری، به سمت چمران
ساختمان پزشکی ابن سینا، واحد۱۸
07136276287
09900439004
07136276289
شنبه – چهارشنبه : 9:00 الی 21:00
پنج شنبه : 9:00 الی 14:00 / جمعه : تعطیل

تبخال دهانی و روش های درمان آن در شیراز

درمان تبخال دهانی

پیشنهاد ویژه

تبخال دهانی چیست؟

تبخال دهانی یک عفونت شایع در ناحیه دهان است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) ایجاد می شود. این ویروس باعث ایجاد زخم‌های دردناک روی لب‌ها، لثه‌ها، زبان، سقف دهان و داخل گونه‌ها می‌شود. همینطور ممکن است علامت هایی مثل تب و بدن درد به همراه داشته باشد.

درمان تبخال دهانی

ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال دهانی فقط انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. تبخال دهانی اغلب در کودکان سن 1 تا 2 ساله رخ می دهد، اما می تواند افراد را در هر سن و سالی و در هر زمانی از سال مبتلا کند.

افراد با لمس بزاق، غشاهای مخاطی یا پوست آلوده به تبخال دهان مبتلا می شوند. با توجه به شیوع گسترده ویروس، بیشتر افراد قبل از رسیدن به بزرگسالی حداقل یک بار به یک گروه از تبخال دچار شده‌اند.

زمانی که فرد آلوده شود، تا پایان عمر، ویروس هرپس سیمپلکس را در بدن خودش خواهد داشت. زمانی که ویروس غیرفعال باشد، در گروهی از سلول‌های عصبی نهفته است. در حالی که در برخی از افراد هرگز هیچ علامتی از ویروس ایجاد نمی کند، برخی دیگر شیوع دوره ای عفونت را خواهند داشت.

تبخال دهان را با آفت اشتباه نگیرید

تبخال عمدتاً روی پوست لب یا اطراف دهان و آفت در داخل دهان و حتی روی لثه ها ایجاد می شود. بنابراین، بسیاری از مردم آفت دهان را با تبخال دهان اشتباه می گیرند. آفت واگیر دار نیست و ربطی به ویروس تبخال دهانی ندارد، اما تبخال دهانی بسیار مسری  و واگیر دار است و با یک کم دقتی می تواند چند نفر را مبتلا کند.

تفاوت تبخال دهان با آفت دهان چیست؟

درمان تبخال دهانی

آفت دهان اکثرا یهویی و بعد از زخم یا جراحت در دهان ظاهر می شوند، اما تبخال را می توان به راحتی چند ساعت یا چند روز قبل تشخیص داد. هنگامی که نقطه ای روی لب یا دهان شما تبخال ایجاد می شود، پوست آن قسمت می سوزد و درد می کند. مرحله بعد تاول می باشد. تاول ها تبدیل به تبخال می شوند و پس از گذشتن بازه زمانی، خود به خود ناپدید می شوند.

مطالب مرتبط  برفک دهان و درمان برفک دهان نوزادان

آیا تبخال‌های دهان مسری هستند؟

ویروس های تبخال دهانی به راحتی از افرادی که تبخال دهانی دارند پخش می شود. بیشتر افراد در دوران کودکی به ویروس تبخال دهانی نوع 1 (HSV-1) مبتلا می‌شوند. زمانی که یک بزرگسال مبتلا به این ویروس، در تماس نزدیک با یک کودک باشد، به عنوان مثال زمانی که یکی از اعضای خانواده کودک را می‌بوسد، انتقال این ویروس ممکن است رخ دهد و به انتشار آن در بین کودکان منجر شود.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به تبخال دهانی هستند؟

درمان تبخال دهانی

افراد زیر بیشتر در معرض خطر ابتلا به تبخال دهانی هستند:

  • با فردی که آلوده است تماس فیزیکی یا نزدیک داشته باشید.
  • به اشتراک گذاشتن ظروف غذا، بالم لب و لوازم آرایشی با فردی که تبخال دهانی دارد.
  • یک زخم تبخال باز یا چیزی که با ویروس تبخال در تماس بوده است، مانند تیغ‌های آلوده، حوله‌ها، ظروف و سایر وسایل مشترک را لمس کنید.
  • والدین احتمال دارد در طول فعالیت‌های روزمره خود، ویروس را به فرزندان خود منتقل کنند.
  • در زمان تولد توسط مادر یا والدین‌هایی که در دوره‌ی بارداری عفونت فعال دارند، انتقال این ویروس امکان‌پذیر است.

تبخال دهان چه علائمی دارد؟

درمان تبخال دهانی

فاصله زمانی بین تماس با ویروس و به وجود آمدن علائم یا دوره کمون، بین 2 تا 12 روز می باشد. میانگین فاصله زمانی اکثر مردم به طور متوسط حدود 4 روز می باشد..

علامت ها و نشانه ها حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد. بالا رفتن دما بدن، خستگی، بدن درد و تحریک پذیری ممکن است اتفاق بیفتد. درد، سوزش، سوزن سوزن شدن یا خارش در محل عفونت قبل از ظاهر شدن زخم ها آزار دهنده است. سپس تاول ها ظاهر میشوند. این تاول ها به سرعت تجزیه می شوند و وقتی دیده می شوند، به صورت زخم های ریز، کم عمق ظاهر می شوند. چند روز بعد، پوسته پوسته می شوند و خشک تر و زردتر به نظر می رسند.

مطالب مرتبط  زگیل دهانی چیست؟ چرا باید سریع درمان شود؟

درد شدید این زخم‌ها را در همان آغاز تجربه می‌کنید که باعث مشکل در خوردن و نوشیدن می‌شود. این زخم‌ها ممکن است در مکان‌های مختلف دهان ایجاد شوند، از جمله لبها، لثه‌ها، جلوی زبان، داخل گونه‌ها، گلو و سقف دهان. همچنین این امر امکان دارد تا زیر چانه و در ناحیه گردن نیز تاثیر بگذارد. لثه‌ها نیز ممکن است کمی واکنش نشان دهند و قرمز شوند.

علائم ممکن است به خودی خود بدون درمان در 1 تا 2 هفته از بین بروند. پزشک شما می تواند داروهایی برای درمان ویروس تجویز کند که می تواند به کاهش درد کمک کند و علائم شما را زودتر از بین ببرد.

درمان تبخال دهانی در شیراز

درمان تبخال دهانی

آیا درمانی وجود دارد که هرگز به تبخال دهان مبتلا نشوید؟ هیچ روش قطعی برای درمان ویروس تبخال دهانی وجود ندارد. ولی می توان آن را مدیریت کرد. این زخم ها ممکن است بدون درمان ناپدید شوند. با این حال، احتمالاً پزشک سه داروی زیر را که به صورت خوراکی (قرص) یا به صورت کرم استفاده می شود، برای شما تجویز می کند:

این داروها در صورتی که قبل از ایجاد تاول در هنگام بروز علائم هشدار دهنده زخم دهان، آنها را مصرف کنید، بهترین اثر را خواهند داشت. اگر به طور مکرر دچار زخم های دهانی می شوید، ممکن است نیاز به مصرف دائم این داروها داشته باشید.

همینطور استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن و کرم های حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین نیز در تسکین درد موثر است. کرم زینک اکساید موضعی نیز ممکن است طول مدت زخم های تبخال دهانی را کوتاه کند.

مطالب مرتبط  همه چیز در مورد تیرگی لثه

چه زمانی در شیراز باید برای تبخال دهانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید برای تبخال دهانی به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجایی که زخم ها دردناک هستند، ممکن است در خوردن یا نوشیدن مشکل داشته باشید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، به محض اینکه نمی توانید چیزی بخورید یا بنوشید، باید به کلینیک دهان پزشکی در شیراز مراجعه کنید.  همچنین اگر مطمئن نیستید که زخم چیست، می توانید با متخصص دهان پزشکی در ارتباط باشید.

در صورت بروز هر یک از این علائم که نشان دهنده کم آبی بدن است، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

  • کاهش ادرار (کمتر خیس شدن پوشک در نوزادان)
  • خواب آلودگی
  • تحریک پذیری
  • خشکی دهان

اگر کودک شما کمتر از 8 هفته است، در صورت ظاهر شدن زخم به پزشک خود اطلاع دهید. عوارض شدیدتر یا عفونت‌های جدی تر از این بیماری اغلب در نوزادان رخ می‌دهد.

افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است نیز باید در صورت بروز زخم به پزشک مراجعه کنند. سیستم ایمنی شما از شما در برابر عفونت محافظت می کند یا با عفونت مبارزه می کند. اگر سیستم شما ضعیف شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت شدید یا عوارض بیماری بیشتر است.

در کل، اگر به ویروس تبخال دهانی مبتلا هستید، علاوه بر موارد فوق توجه داشته باشید که فرد مبتلا به این ویروس نباید در معرض نور خورشید باشد یا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کند. همچین فرد مبتلا نباید غذای تند بخورد. همینطور شستن زخم با آب نمک برای جلوگیری از شیوع و بهبود این بیماری خوب است. از اینکه تا پایان مقاله تبخال دهانی با ما همراه بودید مچکریم، امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد.

4.9/5 - (43 امتیاز)

برای اطلاع از تخفیفات ویژه کلینیک نگین و مشاوره رایگان، شماره تماس خود را وارد کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x