کلینیک تخصصی دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین

سلامتی دهان ، زیبایی دندان

شیراز، چهارراه زرگری، به سمت چمران
ساختمان پزشکی ابن سینا، واحد۱۸
07136276287
09900439004
07136276289
شنبه – چهارشنبه : 9:00 الی 21:00
پنج شنبه : 9:00 الی 14:00 / جمعه : تعطیل

ارتودنسی دندان چیست؟ انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان چیست؟ انواع ارتودنسی دندان

پیشنهاد ویژه

هرآنچه که باید درباره ارتودنسی دندان و تمام روش های آن بدانید

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های زیبایی درمانی دندانپزشکی است. ارتودنسی دندان در شیراز علاوه بر اینکه روشی برای زیباسازی فرم دندان ها می‌باشد، در بعضی مواقع جنبه درمانی داشته و به رفع نواقص و عیوب دندانی کمک می‌کند. اگر درمان ارتودنسی دندان در سنین پایین انجام پذیرد می‌تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات دندانی در بزرگسالی شود. مشکلات و ناهنجاری های دندانی و فکی می‌تواند عوارض زیادی برای فرد ایجاد کند. بد فرمی دندان، کج شدن دندان، ناراحتی های گوارشی، مشکلات فکی مثل جلو زدگی و عقب زدگی فک، اختلال در صحبت کردن و حتی جویدن غذا عوارضی هستند که می‌توانند با درمان ارتودنسی برطرف شوند.

انواع ارتودنسی دندان چند نوع است؟

انواع ارتودنسی دندان شامل 3 نوع است:

  • ارتودنسی ثابت دندان
  • ارتودنسی متحرک دندان
  • ارتودنسی نامرئی یا شفاف دندان

ارتودنسی ثابت دندان

ارتودنسی ثابت را به جهت اینکه در دهان به صورت ثابت و فیکس نگه داشته می‌شود و نمی‌توان آن را از دهان خارج کرد، ارتودنسی ثابت می‌گویند. در این روش ارتودنسی از براکت هایی که بر روی دندان چسبانده می‌شود همچنین از سیم و کش استفاده می‌شود تا به مرور زمان و در طول پروسه درمان، دندان ها حرکت کرده و تغییر فرم دندان ها به صورت مرتب و ردیف انجام پذیرد. در این روش بیمار باید ماهی یک بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند تا اقدامات لازم بر روی دندان او انجام شود. طول درمان در روش ارتودنسی ثابت، معمولا دوساله است. در طول این دوره فرد باید نکاتی را رعایت کند: نخوردن غذای سفت و سخت، نجویدن آدامس ، نخوردن آجیل و… و حتی برای انجام بعضی از فعالیت های ورزشی باید از دندانپزشک متخصص خود مشاوره دریافت کنند. درمان ارتودنسی ثابت به دلیل استفاده از کش و سیم و جابجا شدن دندان ها در طول پروسه درمان، کمی با درد همراه است. رعایت بهداشت دهان و دندان در طول پروسه درمان ارتودنسی ثابت بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی امکان پوسیدگی دندان و خرابی دندان بسیار زیاد است.

ارتودنسی ثابت دندان

ارتودنسی متحرک دندان

ارتودنسی متحرک یکی از انواع ارتودنسی دندان است که در طول دوره درمان  ابزارهای  مخصوص ارتودنسی به دندان نمی‌چسبند و ثابت نمی‌شوند. در این روش فرد می‌تواند ابزار یا پلاک ها را از دهان خارج کرده و دوباره روی دندان قرار دهد. یکی از مزیت های مهم  ارتودنسی متحرک بهداشت راحت تر دهان و دندان است، فرد به راحتی وسیله های ارتودنسی را از دهان خارج کرده، تمیز می‌کند و مجددا بر روی دندان ها قرار می‌دهد. در درمان ارتودنسی متحرک، از وسیله های مخصوصی مانند الاینر یا پلاک نامرئی، پلاک متحرک، پلاک فانکشنال و ریتینر استفاده می‌شود. الاینر ها برای حرکت دادن و تصحیح فرم دندان و ریتینر برای تثبیت و ثابت نگه داشتن دندان ها بعد از اتمام درمان ارتودنسی بکار می‌رود. روش ارتودنسی متحرک معمولا برای افرادی بکار می‌رود که ناهماهنگی دندان های آنها شدید و حاد نمی باشد و همچنین برای افرادی که دارای مشکلات فکی می‌باشند، استفاده می‌شود. طول درمان در این روش معمولا بیشتر از درمان ارتودنسی ثابت است و بستگی به نظر و تشخیص دندانپزشک دارد.

ارتودنسی شفاف دندان

ارتودنسی شفاف یا نامرئی یکی از روش های ارتودنسی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دلیل محبوبیت این نوع ارتودنسی دیده نشدن براکت ها و پلاک های ارتودنسی است. به سه روش می‌توان این نوع ارتودنسی را انجام داد: ارتودنسی لینگوال که براکت ها به جای اینکه روی دندان نصب شوند، در پشت دندان نصب می‌شوند. روش دیگر استفاده از براکت هایی از جنس سرامیک یا پلاستیک است که چون همرنگ دندان است دیگر مانند براکت های فلزی در دهان به چشم نمی آید. روش سوم استفاده از الاینرهای  شفاف است که همانند قالبی در دهان قرار می‌گیرند و قابل برداشتن هستند. در این نوع ارتودنسی هنگام غذا خوردن و مسواک زدن الاینر از دهان خارج می‌شود و بعد دوباره در جای خود قرار می‌گیرد. ارتودنسی شفاف یا نامرئی  احتیاج به مراقبت بیشتری دارد زیرا الاینرها و همچنین براکت های سرامیکی بیشتر در معرض شکستگی و تغییر رنگ هستند و باید در حفظ و نگهداری از آن دقت شود.

ارتودنسی شفاف دندان

بهترین سن برای انجام ارتودنسی دندان

در دندانپزشکی کودکان، کودک باید تحت چکاپ منظم قرار داشته باشد زیرا با درآمدن دندان های دائمی، ممکن است دچار بعضی مشکلات و ناهنجاری های دندانی و فکی شود. معمولا برای درمان ارتودنسی، کودک باید در سن7 سالگی تحت معاینه قرار گیرد و با تشخیص دندانپزشک، در صورت نیاز زمان انجام ارتودنسی برای او مشخص شود. معمولا از سن 8 _ 9 سالگی بسته به تشخیص دندانپزشک می‌توان درمان ارتودنسی را شروع کرد. بهتر است قبل از سن بلوغ این درمان آغاز گردد یعنی زمانی که جابجایی دندان و استخوان فک راحت تر انجام می‌شود.

سن مناسب ارتودنسی دندان

فواید انجام ارتودنسی چیست؟

فواید ارتودنسی فقط محدود به جنبه های زیبایی آن نمی‌شود بلکه اصلاح ناهنجاری و مشکلات فکی و دندانی از جمله مهمترین فواید انجام ارتودنسی است. کجی و ناهنجاری های دندانی  باعث می‌شود فرد به خوبی نتواند دندان های خود را تمیز کند و دندان دچار پوسیدگی می‌شود که در نتیجه آن لثه نیز دچار آسیب دیدگی خواهد شد. همچنین گاهی اوقات مشکلات فکی و دندانی  باعث بوجود آمدن مشکل در جویدن و تکلم می‌شود که درمان به موقع و انجام ارتودنسی از این آسیب ها و مشکلات جلوگیری خواهد کرد.

مطالب مرتبط  عصب کشی دندان چیست؟ بررسی کامل مراحل عصب‌ کشی دندان

مزایا و معایب ارتودنسی دندان چیست؟

از جمله مزایای ارتودنسی دندان اصلاح طرح لبخند است که علاوه بر تاثیر بر زیبایی چهره، باعث بالا رفتن اعتماد به نفس فرد نیز خواهد شد. صاف و ردیف شدن دندان ها باعث می‌شود مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها به راحتی انجام پذیرد که این امر از پوسیدگی دندان ها جلوگیری  خواهد کرد. انجام ارتودنسی از سایش دندان ها بر روی هم جلوگیری خواهد کرد. همچنین مشکلات گوارشی ناشی از خوب جویده نشدن غذا بعد از ارتودنسی از بین خواهد رفت. یکی از معایب ارتودنسی دندان در بعضی مواقع، شل شدن دندان ها است که بعد از مدتی برطرف خواهد شد. حساسیت دندانی نیز از جمله عوارض انجام ارتودنسی می‌باشد.

مراحل درمان ارتودنسی دندان

  • معاینه توسط دندانپزشک
  • گرفتن عکس OPG  و عکس رنگی
  • انجام درمان های مورد نیاز (پر کردن دندان، جرمگیری دندان و …)
  • انتخاب نوع ارتودنسی دندان
  • قالب گیری در صورت نیاز و بسته به نوع ارتودنسی
  • نصب دستگاه های  آن(مانند براکت) بر روی دندان
  • مراجعه ماهیانه و انجام درمان های مورد نیاز بر روی دندان
ارتودنسی دندان در شیراز کلینیک نگین

طول درمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی دندان بستگی به مشکلات فکی و دهانی فرد، نوع ارتودنسی انتخابی، میزان پیشرفت و جوابدهی در طول پروسه درمان و همچنین تخصص و تجربه دندانپزشک خواهد داشت. اما معمولا این پروسه درمانی بین 6 تا 36 ماه طول می کشد.

آیا درمان ارتودنسی دندان درد دارد؟

درمان ارتودنسی دندان به چند دلیل ممکن است باعث درد در ناحیه دندان و فک شود. حرکت دندان ها و فشاری که از سوی سیم نگهدارنده به آنها وارد می‌شود، محکم کردن بریس ها توسط دندانپزشک در جلسه های معاینه ماهانه، براکت ها که خود ممکن است علت ایجاد زخم در ناحیه داخلی لپ می‌باشند، استفاده از کش های مخصوصی که براکت ها را به هم وصل می‌کند، همگی موجب ایجاد درد در ارتودنسی می‌شوند.

مطالب مرتبط  بهترین مرکز ایمپلنت دندان شیراز

عوارض ارتودنسی دندان چیست ؟

آیا انجام ارتودنسی دندان عوارض دارد؟

انجام ارتودنسی دندان در واقع هیچ عارضه خاصی ندارد. تخصص و تجربه دندانپزشک همچنین انتخاب بهترین نوع درمان ارتودنسی برای فرد باعث می‌شود این درمان بدون هیچ عارضه ای انجام پذیرد.

انجام ارتودنسی دندان علاوه بر اینکه به فرد لبخندی زیبا می‌بخشد، می‌تواند بسیاری از مشکلات دندانی و دهانی فرد را از بین ببرد. برای انجام ارتودنسی دندان، انتخاب دندانپزشک مجرب و کلینیک معتبر دندانپزشکی اهمیت ویژه ای دارد. دکتر مینا مرادی یکی از بهترین متخصص ارتودنسی دندان در شیراز می باشند که در کلینیک دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین فعالیت می کنند. کلینیک دندانپزشکی نگین در شیراز، یکی از بهترین کلینیک های ارتودنسی دندان در شیراز می باشد که با کادری مجرب از دندانپزشکان متخصص، آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می‌باشند.

5/5 - (2 امتیاز)

برای اطلاع از تخفیفات ویژه کلینیک نگین و مشاوره رایگان، شماره تماس خود را وارد کنید

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی باقری
علی باقری
1 سال قبل

سلام ارتودنسی ثابت را دکتر مرادی برای دخترم انجام دادند خیلی راضی بودم.ممنونم.

زهرا
زهرا
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر. در دوران ارتودنسی دندان، جرم گیری و یا دیگر درمانها مثل پر کردن دندان امکان پذیره؟

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x